Systemair fick flygplatsorder i Delhi

mars 4, 2009, 14:00
Systemair fick flygplatsorder i DelhiVentilationsföretaget Systemair har tagit hem en stor order till Terminal 3 somär under uppförande på Delhi Indira Gandhi Internationella flygplats. Orderngäller olika typer av fläktar, bl a brandgasfläktar, till ett värde av ca 5,5Mkr.Fläktarna levereras från Systemairs fabriker i Sverige, Tyskland, Slovenien ochSingapore. En del av produkterna monteras i Systemair Indias nya anläggning iAlwar, som invigdes i februari i år.- Det här är ett genombrott för oss på den indiska marknaden, säger SveinNilsen, försäljnings- och marknadsdirektör i Systemair. - Vårt bredaproduktsortiment är en bidragande orsak till att vi har fått projektet.Ordervärdet kommer förmodligen att stiga något, eftersom vi har fåttförfrågningar på ytterligare fläktar.I och med uppförandet av terminal 3, blir Delhis flygplats en av Asiens största.Terminalen får bland annat 75 gatebryggor och 160 incheckningsdiskar.Invigningen beräknas ske i mars 2010.För ytterligare information kontakta: Svein Nilsen, försäljnings- och marknadsdirektör, +47 930 627 00,svni@systemair.se Gerald Engström, CEO, +46 705 190 001, geen@systemair.se Systemair i korthet Systemair är ett ledande ventilationsföretag med verksamhet i 38 länder iEuropa, Nordamerika, Mellanöstern, Asien, Afrika, och Australien. Bolagetomsatte cirka 3,1 miljarder kronor räkenskapsåret 2007/08 och har cirka 1 950anställda. Sedan grundandet av Systemair 1974 har bolaget årligen ökatomsättningen och samtidigt uppvisat positiva rörelseresultat. Under de senaste 3åren har den genomsnittliga tillväxten uppgått till cirka 18 procent. Koncernenomfattar ett 50-tal bolag. Systemair har en väletablerad verksamhet på flera tillväxtmarknader. Koncernensprodukter marknadsförs under varumärkena Systemair, Frico, VEAB och Fantech.Systemair är sedan oktober 2007 noterat på OMX Nordiska börs i Stockholm pålistan för medelstora bolag.