Systemair får norsk stororder

maj 18, 2010, 08:30

Ventilationsföretaget Systemair kommer att leverera ventilationsprodukter till DnB NORs nya huvudkontor i Oslo. Ordern omfattar 80 stora ventilationsaggregat med energiåtervinning och ordersumman är ca 8 miljoner SEK.

"Norge är vår största marknad och det här är faktiskt den största enskilda ordern som vi har fått hittills i Norge" säger Systemairs koncernchef Gerald Engström. Det nya huvudkontoret kommer att ligga mitt emot den nybyggda norska operan, som ligger intill Oslo hamn. Leveransen sker direkt från Systemairs norska produktionsanläggning, som ligger strax norr om Gardermoen.

Gerald Engström, CEO, + 46 222 44 001, + 46 70 519 00 01
Glen Nilsson, CFO, + 46 222 44003, + 46 70 654 40 03

Systemair är ett ledande ventilationsföretag med verksamhet i 38 länder i Europa, Nordamerika, Mellanöstern, Asien, Afrika och Australien. Bolaget omsatte drygt 3,3 miljarder kronor räkenskapsåret 2008/09 och har för närvarande ca 2200 anställda. Sedan grundandet av Systemair 1974 har bolaget årligen ökat omsättningen och samtidigt uppvisat positiva rörelseresultat. Under de senaste 10 åren har den genomsnittliga tillväxten uppgått till cirka 15 procent. Koncernen omfattar ett 60-tal bolag.

Systemair har en väletablerad verksamhet på tillväxtmarknader. Koncernens produkter marknadsförs under varumärkena Systemair, Frico, VEAB och Fantech. Systemair är sedan oktober 2007 noterat på OMX Nordiska börs i Stockholm på listan för medelstora bolag.