Systemair får ny stororder i Italien

augusti 25, 2010, 16:11

Systemair har fått en order värd ca 2,1 MEUR där vi levererar 470 tunnelfläktar som skall användas för renovering av 20 tunnlar i den italienska regionen Lombardiet.

Tunnelfläktarna som levereras är Systemair's nya AJ1000TR och är tillverkade av rostfritt stål och klarar 400°C i drifttemperatur. Fläktarna kommer att tillverkas av vårt företag Systemair GmbH i Tyskland.

"- Detta är vår andra riktigt stora order på tunnelfäktar i Italien och bekräftar vårt genombrott på den europeiska marknaden för våra infrastrukturfläktar", säger Kurt Maurer, produktchef för fläktar i Systemair.

Kurt Maurer, produktchef fläktar, + 49 170 226 49 33
Glen Nilsson, CFO, + 46 222 44003, + 46 70 654 40 03

Systemair är ett ledande ventilationsföretag med verksamhet i 39 länder i Europa, Nordamerika, Mellanöstern, Asien, Afrika och Australien. Bolaget omsatte 3,2 miljarder kronor räkenskapsåret 2009/10 och har för närvarande cirka 2 300 anställda. Sedan grundandet av Systemair 1974 har bolaget uppvisat positiva rörelseresultat. Under de senaste 15 åren har den genomsnittliga tillväxten uppgått till cirka 15 procent.

Systemair har en väletablerad verksamhet på tillväxtmarknader. Koncernens produkter marknadsförs under varumärkena Systemair, Frico, VEAB och Fantech. Systemair är sedan oktober 2007 noterat på OMX Nordiska börs i Stockholm på listan för medelstora bolag. Koncernen omfattar ett 60-tal bolag.