Systemair gör förvärv i Holland

juni 17, 2010, 13:00

Systemair har träffat överenskommelse om förvärv av det holländska ventilationsbolaget Rucon.

Rucon är en väletablerad leverantör av ventilationsprodukter på den holländska marknaden sedan 40 år. Bolaget har 41 anställda och hade under 2009 en omsättning på €12 miljoner. Bolagets huvudägare och verkställande direktör, Henk van der Zande, stannar kvar på sin position som VD.

"Vi är mycket nöjda med det här förvärvet säger Gerald Engström, koncernchef på Systemair. Holland är en stor ventilationsmarknad med ett antal starka holländska aktörer. Rucons inriktning kompletterar oss på ett utmärkt sätt och vi förväntar oss omgående synergieffekter. Efter förvärvet kommer vår försäljning i Holland, inklusive vår tidigare verksamhet, att uppgå till ca 20 MEUR och därmed utgöra en av Systemairs enskilt största marknader."

Gerald Engström, CEO, + 46 222 44 001, + 46 70 519 00 01
Glen Nilsson, CFO, + 46 222 44003, + 46 70 654 40 03

Systemair är ett ledande ventilationsföretag med verksamhet i 38 länder i Europa, Nordamerika, Mellanöstern, Asien, Afrika och Australien. Bolaget omsatte 3,2 miljarder kronor räkenskapsåret 2009/10 och har för närvarande cirka 2 200 anställda. Sedan grundandet av Systemair 1974 har bolaget uppvisat positiva rörelseresultat. Under de senaste 15 åren har den genomsnittliga tillväxten uppgått till cirka 15 procent.

Systemair har en väletablerad verksamhet på tillväxtmarknader. Koncernens produkter marknadsförs under varumärkena Systemair, Frico, VEAB och Fantech. Systemair är sedan oktober 2007 noterat på OMX Nordiska börs i Stockholm på listan för medelstora bolag. Koncernen omfattar ett 60-tal bolag.