Systemair förvärvar i Kanada

juni 4, 2012, 08:30

Systemair AB (NASDAQ OMX Stockholm: SYSR) har tecknat avtal om att förvärva Change Air i Kanada. Bolaget är en ledande tillverkarna av ventilationsaggregat för klassrum i Nordamerika.

Change Air omsatte under 2011 motsvarande 84 MSEK med ett rörelseresultat på 12 MSEK och har haft en tillväxt på 21 % under de tre senaste åren. Bolaget med 65 anställda har sitt huvudkontor och en produktionsanläggning i Ontario, Canada. Tillträde sker omgående.

"Förvärvet av Change Air öppnar upp nya marknadsföringskanaler för Systemairs produkter. Vi får tillgång till 59 försäljningsagenter med tillsammans ca 300 försäljningsingenjörer i Nordamerika.  Dessa täcker 42 delstater i USA samt 6 provinser Kanada.", säger Gerald Engström, VD och koncernchef för Systemair.

"Förvärvet ger oss stora möjligheter att växa inom den kommersiella marknaden i Nordamerika och stärka vår satsning att marknadsföra Systemair inom detta segment.", avslutar Gerald Engström, VD och koncernchef för Systemair.

Gerald Engström, CEO, +46 222 440 01, + 46 70 519 00 01
Anders Ulff, VP Finance and Administration, +46 222 44009, +46 70 577 4009

Systemair är ett ledande ventilationsföretag med verksamhet i 44 länder i Europa, Nord- och Sydamerika, Mellanöstern, Asien, Afrika och Australien. Bolaget omsatte 3,47 miljarder kronor räkenskapsåret 2010/11 och har för närvarande cirka 3 100 anställda. Sedan grundandet av Systemair 1974 har bolaget uppvisat positiva rörelseresultat. Under de senaste 15 åren har den genomsnittliga tillväxten uppgått till cirka 15 procent.

Systemair har en väletablerad verksamhet på tillväxtmarknader. Koncernens produkter marknadsförs under varumärkena Systemair, Frico, VEAB och Fantech. Systemair är sedan oktober 2007 noterat på OMX Nordiska börs i Stockholm på listan för medelstora bolag. Koncernen omfattar ett 60-tal bolag.