Systemairs dotterbolag Holland Heating får stororder till Norwegian Cruise Line Ships.

oktober 4, 2013, 09:45

Systemairs (NASDAQ OMX Stockholm: SYSR) dotterbolag Holland Heating har fått en order på ventilationsaggregat till ett värde omkring 5.5 miljoner euro, från Imtech Marine i Hamburg till två nya fartyg.

Fartygen kommer att byggas vid Meyer Werft i Papenburg, Tyskland och kommer att bli de största i Norwegian Cruise Line Ships flotta med 163 000 ton och 4 200 passagerare vardera. Leverans av fartygen är planerade till oktober 2015 och våren 2017.

Holland Heating kommer att leverera 85 ventilationsaggregat tillverkade i rostfritt stål med specialkomponenter och reglerutrustning till varje fartyg.

"Vi är stolta över att bli utvalda att få leverera luftbehandlingsaggregat till dessa prestigefyllda fartyg och är väldigt glada att fortsätta vår långvariga relation med Imtech Hamburg.", säger Jos van Dongen, VD Holland Heating.

"Holland Heating har över 15 års erfarenhet inom utveckling och produktion av ventilationsaggregat för marin- och offshoreapplikationer. Denna nya order bekräftar att våra kunder har förtroende för vår kvalité och tillförlitlighet.", fortsätter Jos van Dongen.

Gerald Engström, koncernchef, + 46 222 44 001, + 46 70 519 00 01
Jos van Dongen, VD Holland Heating, +31 416 685555, +31 6 53904260
Wim Kampen, marknadschef Holland Heating, +31 416 685571, +31 6 124 77 935

Systemair är ett ledande ventilationsföretag med verksamhet i 44 länder i Europa, Nord- och Sydamerika, Mellanöstern, Asien och Sydafrika. Bolaget omsatte 4,55 miljarder kronor räkenskapsåret 2012/13 och har för närvarande cirka 4 100 anställda. Sedan grundandet av Systemair 1974 har bolaget uppvisat positiva rörelseresultat. Under de senaste 15 åren har den genomsnittliga tillväxten uppgått till cirka 13 procent.

Systemair har en väletablerad verksamhet på tillväxtmarknader. Koncernens produkter marknadsförs under varumärkena Systemair, Frico, VEAB, Fantech, Menerga och Holland Heating. Systemair är sedan oktober 2007 noterat på OMX Nordiska börs i Stockholm på listan för medelstora bolag. Koncernen omfattar ett 60-tal bolag.