Systemair förvärvar Poliplevro i Grekland

juni 29, 2010, 08:30

Systemair har förvärvat tillgångarna i den grekiska ventilationsdistributören Poliplevro SA. "Poliplevro har drabbats hårt av den grekiska krisen och omsättningen har minskat kraftigt de senaste åren. Vi ser dock en möjlighet att utöka försäljningen av Systemairs produktprogram på den grekiska marknaden med Poliplevros verksamhet som bas. Vi förväntar oss en omsättning det första verksamhetsåret på ca 10 miljoner SEK" säger Gerald Engström, VD för Systemair.

Gerald Engström, CEO, + 46 222 44 001, + 46 70 519 00 01
Anders Ulff, Ekonomidirektör, + 46 222 44 009, +46 70 577 40 09

Systemair är ett ledande ventilationsföretag med verksamhet i 38 länder i Europa, Nordamerika, Mellanöstern, Asien, Afrika och Australien. Bolaget omsatte 3,2 miljarder kronor räkenskapsåret 2009/10 och har för närvarande cirka 2 200 anställda. Sedan grundandet av Systemair 1974 har bolaget uppvisat positiva rörelseresultat. Under de senaste 15 åren har den genomsnittliga tillväxten uppgått till cirka 15 procent.

Systemair har en väletablerad verksamhet på tillväxtmarknader. Koncernens produkter marknadsförs under varumärkena Systemair, Frico, VEAB och Fantech. Systemair är sedan oktober 2007 noterat på OMX Nordiska börs i Stockholm på listan för medelstora bolag. Koncernen omfattar ett 60-tal bolag.